بلاگ

شما کدام را می پسندید؛ کتری و قوری یا سماور؟

کتری یا سماور

سماور و کتری و قوری جزء وسایل بسیار ضروری در آشپزخانه‌ها به شمار می‌روند؛ زیرا بیشتر ایرانی‌ها در طول روز چایی می‌نوشند و به وسیله قوری و کتری یا سماور چایی را دم کنند. حال این سوال پیش می‌آید که شما کدام را می‌پسندید؟ کتری و قوری یا سماور؟ هر کدام از این‌ها انواع مختلفی دارند؛ همچنین مزایا و معایبی را دارا هستند که در این مطلب سعی داریم به معرفی هر یک از آن‌ها بپردازیم و در نهایت شما یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

آشنایی با انواع کتری و قوری

به طور کلی کتری و قوری‌ها شامل برقی، گازی و گردن غازی می‌شوند که کتری و قوری گازی در ایران بسیار پرکاربرد هستند. اما دیگر انواع کتری و قوری‌ها نیز محبوبند؛ زیرا می‌توانند آب را به سرعت و بدون استفاده از گاز به جوش بیاورند. در زیر انواع کتری و قوری موجود در بازار را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مشاهده محصولات کتری و قوری لوله دار

کتری برقی

کتری و قوری‌های برقی بسیار راحت و بدون دردسر آب را به جوش می‌آورند و دارای چندین تنظیمات برای تنظیم دما هستند. این نوع کتری و قوری‌ها با استفاده از یک المنت گرمایشی که در پایه دستگاه قرار دارد، آب داخل کتری را به جوش می‌آورند. برای استفاده از این نوع کتری و قوری دیگر نیازی به اجاق گاز نیست و تنها باید یک پریز برق را در فضای آشپزخانه داشت.

کتری گردن غازی

کتری و قوری‌های گردن غازی در دو سبک گازی و برقی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. چون لوله خروج آب از این کتری دراز و باریک است شبیه به گردن غاز بوده و از این رو به آن کتری گردن غازی می‌گویند. این نوع کتری به فرد کنترل بیشتری در ریختن آب جوش و تهیه نوشیدنی می‌دهد.

کتری قوری لوله دار

 

کتری گازی

در این نوع کتری و قوری، کتری مستقیما روی اجاق گاز حرارت می‌بیند؛ سپس آب داخل کتری به جوش می‌آید. این نوع کتری‌ها می‌توانند به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آب را جوش بیاورند؛ همچنین در برخی از مدل‌های آن می‌توان کتری را روی آتش قرار داد.

لازم به ذکر است که کتری و قوری‌ها در مدل و جنس‌هایی مختلفی ساخته می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کتری و قوری مسی
  • کتری و قوری روحی
  • کتری و قوری سرامیکی
  • کتری و قوری پیرکس
  • کتری و قوری فانتزی
  • کتری و قوری لعابی
  • کتری و قوری رنگی
  • کتری و قوری چینی
  • کتری و قوری استیل

مشاهده محصولات کتری و قوری شیردار

مزایا و معایب انواع کتری و قوری

از مزایای انواع کتری و قوری می‌توان به دارا بودن مدل‌های مختلف، رنگبندی متنوع، سبک بودن، دارای اندازه و سایز‌های مختلف، قیمت مناسب، حمل و نقل آسان، شستشو راحت، طراحی عالی و… اشاره کرد. کتری و قوری‌ها علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. گنجایش کم نسبت به انواع سماورها
  2. کتری و قوری‌های گازی ممکن است بعد از مدتی به علت حرارت زیاد، رنگشان تغییر کند.
  3. مصرف برق در کتری و قوری‌های برقی
  4. مصرف گاز در کتری و قوری‌های گازی
  5. قابلیت تنظیم دما در کتری و قوری‌های برقی

انواع سماور

آشنایی با انواع سماور

سماور وسیله‌ای فلزی است که برای جوش آوردن آب و سپس آماده کردن چایی از آن استفاده می‌شود. در زمان‌های بسیار قدیم از سماور استفاده می‌کردند، اما به دلیل تغیرات ظاهری که در سماور ایجاد شد، به خانه‌های امروزی و مدرن نیز راه یافت.

این وسیله به صورت خود جوش عمل می‌کند و جنس انواع مختلف آن از برنج، نیکل، نقره و استیل ساخته می‌شود. سماور‌ها داری انواع مختلفی هستند که در زیر به شرح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سماور زغالی

همان‌طور که از نام این سماور پیداست با استفاده از زغال آب را جوش می‌آوردند و سپس چایی را تهیه می‌کردند. سماور زغالی اولین نوع سماور بود که از جنس ورقه طلا، برنج و نقره ساخته می‌شد. در این سماور قسمتی برای ریختن زغال، قسمتی برای منبع آب و قسمتی دگر برای شیر آب تعبیه شده بود. سماور زغالی بسیار سبک و قابل حمل در مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها بود.

سماور نفتی

بعد از سماور زغالی سماور نفتی به بازار آمد و جای قبلی را گرفت. در ابتدا نفت را در همان جای زغال خالی می‌کردند اما بعد از مدتی مشکلاتی به وجود آمد که منجر به تغییراتی در این نوع سماور شد. یک مخزن بسیار کوچک برای ریختن نفت در سماور ساختند تا راحت‌تر آب جوش بیاید.

سماور گازی

نوع دیگر سماور‌ها گازی است که از زمان تولیدش تا به الان هرگز متوقف نشده و همچنان در خانه‌‌ها مورد استقاده قرار می‌گیرد و بسیار پرکاربرد است. زمانی که گازکشی منازل گسترش یافت سماورهای نفتی جای خود را به سماورهای گازی دادند. در ساخت این سماور‌ها به وسیله یک لوله، انرژی حرارتی گاز را به سماور انتقال می‌دادند و زمانی که آب جوش می‌آورد، چایی دم می‌کردند.

سماور برقی

جدیدترین نوع سماور، سماورهای برقی هستند که با انتقال انرژی برق، آب را به جوش می‌آورند. در سماور‌های برقی نیازی نیست مدت طولانی منتظر جوش آمدن آب بود، این سماور‌ها در مدت زمانی بسیار کمی آب را جوش می‌آورند و می‌توانید چایی دم کنید؛ همچنین بسیار مدرن و ساده هستند.

مزایا و معایب انواع سماور

انواع سماورهایی که در بازار وجود دارند با توجه به کاربردشان از مزایا و معایبی نیز برخوردار هستند که در زیر به هر یک از آن‌ها شاره خواهیم کرد:

  1. مزایای انواع سماور
  • طول عمر زیاد
  • استفاده بسیار ساده و راحت
  • جوش آوردن آب در مدت زمان کوتاه
  • قابلیت تنظیم دما در سماورهای برقی و گازی
  • وجود فیلتر در سماورهای برقی
  • زیبایی خاصی دارند.
  • سماورهای زغالی، گازی و برقی دارای گنجایش ۶،۷،۱۲،۲۰،۲۵ و ۶۰ لیتری هستند.
  1. معایب انواع سماور
  • قیمت نسبتا گران
  • فضای زیادی را اشغال می‌کنند.
  • با توجه به جنسی که دارند به مرور زمان دچار زنگ زدگی می‌شوند.
  • بعد از مدتی جرم می‌گیرد.
  • شستشو بسیار سخت
  • مصرف برق در سماورهای برقی
  • مصرف گاز در سماورهای گازی

مقایسه-کتری-و-سماور

کدام را بخریم؟ کتری و قوری یا سماور؟

خرید کتری و قوری یا سماور بستگی به انتخاب و سلیقه شما دارد. بعضی از افراد مطابق با آشپزخانه خود که مدرن است کتری و قوری را انتخاب می‌کنند و چون دارای مدل و رنگ‌های مختلفی است به راحتی می‌توانند کتری و قوری را با آشپرخانه  خود ست کنند و برخی دیگر سماور را ترجیح می‌دهند.

به طور کلی خرید هر یک از این دو بستگی به میزان بودجه، شرایط و سلیقه شما دارد. در نهایت شما کتری و قوری یا سماور را مطابق با سلیقه و علاقه خود انتخاب خواهید کرد.

مشاهده محصولات کتری شیردار

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد سماور‌ها و کتری و قوری‌ها داری انواع مختلفی هستند و از معایب و مزایایی نیز برخوردارند که به هنگام خرید باید به نکاتی چون قیمت، جنس بدنه، هارمونی رنگ، جنس دسته، وجود فیلتر، ظرفیت، گشادی دهانه کتری یا سماور توجه نمود. اگر قصد خرید کتری و قوری یا سماور را برای آشپزخانه خود دارید، می‌توانید به سایت استیل قیطاسی مراجعه کنید. این سایت هر آنچه را که سفارش دهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کاملا سالم به شما تحویل خواهد داد؛ همچنین تمامی اجناس استیل قیطاسی بسیار درجه یک و با کیفیت هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *