بلاگ

دلایل سوراخ شدن کتری + تعمیر کتری استیل سوراخ شده

دلایل سوراخ شدن کتری و روش تعمیر کتری سوراخ

گاهی اوقات به دلیل سوراخ شدن و خرابی کتری ممکن است لازم باشد کتری لحیم کاری شود. لحیم کاری کتری استیل کار خیلی ساده و آسانی نبوده اما میتوان به سادگی آن را یاد گرفت، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث سوراخ شدن کتری استیل می‌شود اما در همه آن‌ها نتیجه یکسان است و در هر صورت شما نیاز به تعمیر کتری پیدا خواهید کرد. در این مقاله از استیل قیطاسی به آموزش مرحله به مرحله تعمیر کتری استیل سوراخ شده میپردازیم.

بررسی مهم‌ترین علل سوراخ شدن کتری استیل

برای سوراخ شدن کتری استیل دلایل مختلفی بیان می‌شوند که معمولاً شایع‌ترین آن‌ها این است که کتری مدت‌ها بدون آب روی حرارت قرار می‌گیرد. در چنین حالتی اتصالات کتری دچار مشکل شده و نیاز به جوشکاری استیل خواهد بود. البته دلایل دیگری برای این اتفاق وجود دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

جدا شدن کف کتری

یکی از مهم‌ترین دلایل سوراخ شدن کتری استیل جدا شدن کف کتری است که در کتری قوری لوله دار کف چدن کمتر دیده می‌شود. البته این مشکل نیز به‌ خاطر حرارت بالا و کیفیت پایین بدنه استیل به وجود می‌آید. وقتی شما کتری را آب می‌کنید و روی حرارت شدید قرار می‌دهید باید منتظر چنین اتفاقی باشید؛ زیرا به‌ مرور زمان آب داخل کتری بخار می‌شود و کتری خالی در معرض این حرارت شدید قرار دارد.

این حالت اگر به‌ طور مکرر به وجود آید، کف کتری کاملاً جدا می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر کتری را روی حرارت قرار دادید به‌ صورت مداوم آن را چک کنید تا مطمئن شوید که آب داخل کتری بخار نشده است. اگر این مورد را به‌ خاطر داشته باشید، هیچوقت کتری قوری لوله دار شما نیاز به جوش دادن یا تعمیر پیدا نمی‌کند.

تعمیر کف کتری

< جهت خرید این محصول بر روی آن کلیک نمایید >

نشتی از لوله خروجی کتری

بر اثر سوراخ شدن لوله خروجی کتری در هنگام ریختن چای مشاهده خواهید کرد که آب داخل کتری نشتی دارد. در چنین حالتی نیز می‌توان این مشکل را با جوشکاری برطرف کرد. اما در صورتی‌ که مشکل با جوش کتری استیل و لحیم‌کاری سطح آن برطرف نشود، نیاز به تعویض خواهد داشت.

خراب شدن دسته کتری

بر اثر حرارت زیاد دسته کتری به‌ مرور زمان آسیب می‌بیند. اگر دسته کتری کیفیت مناسبی نداشته باشد، پس‌ از مدتی حتی روی بدنه‌ کتری قوری شیردار کف چدن هم سوراخ ایجاد می‌شود که باید آن را تعمیر کرد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل سعی کنید دسته کتری را در معرض حرارت نگذارید و همچنین در مراحل اولیه با لحیم‌کاری کوچک‌ترین سوراخ را برطرف کنید تا مشکلات بزرگ‌تری ایجاد نشود.

تجهیزات ضروری برای تعمیر کتری استیل سوراخ شده

لحیم‌کاری یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر کتری استیل سوراخ شده‌ است. با توجه به این‌ که سطح کتری دائماً در معرض حرارت شدید و مستقیم قرار دارد، بنابراین نمی‌توان برای تعمیر آن از روش‌هایی مثل خمیر اپوکسی استفاده کرد. بهترین راه‌ حل لحیم‌کاری بوده که باید، به‌ طور صحیح انجام شود تا کتری به حالت اولیه برگردد.

پس‌ از انجام لحیم‌کاری شما می‌توانید از کتری خود به جوشاندن آب و مایعات دیگر مانند گذشته استفاده کنید. برای تعمیر کتری استیل سوراخ شده به یکسری لوازم مثل :

  • سمباده
  • برس فلزی
  • رزین
  • آهن لحیم‌کاری
  • اسید لحیم‌کاری
  • لحیم
  • صفحه مسی
  • دستکش نسوز

نیاز خواهید داشت. این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که برای رفع سوراخ موجود در کتری جوشکاری آن اقدام مناسبی نیست.

بین جوشکاری و لحیم‌کاری یک تفاوت اصلی وجود دارد که آن‌ هم این است که در حین جوشکاری فلز پایه ذوب می‌شود. اما برای لحیم‌کاری فلز حالت اصلی خود را دارد و فقط لحیم پس‌ از ذوب شدن به سطح آن می‌چسبد.

تعمیر کتری سوراخ

< جهت خرید این محصول بر روی آن کلیک نمایید >

بررسی مراحل تعمیر کتری استیل سوراخ شده

در این بخش قصد داریم مراحلی که برای تعمیر کتری استیل لازم است پشت‌ سر بگذارید را به‌ اختصار توضیح دهیم. فقط این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که لحیم‌کاری یک روند بسیار تخصصی بوده که می‌تواند خطرات احتمالی زیادی به‌ همراه داشته باشد؛ بنابراین اگر در زمینه لحیم‌کاری تجربه کافی ندارید، به‌ هیچ‌ عنوان خودتان برای تعمیر کتری استیل اقدام نکنید و آن را به افراد کاربلد و حرفه‌ای بسپارید. همچنین توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی جزو مراحل اولیه تعمیر محسوب می‌شود که نباید آن را ساده بگیرید.

مرحله اول تعمیر کتری استیل سوراخ شده

در ابتدا شما باید به کمک یک سمباده فلزی یا برس فلزی سطح اطراف سوراخ را صاف کنید. اگر در این بخش ناهمواری وجود داشته باشد نتیجه نهایی کیفیت مطلوبی ندارد. پس‌ از آن‌ که از سمباده کاری مطمئن شدید، می‌توانید اسید لحیم‌کاری را روی سطح بمالید. برای انجام این کار باید یک دستکش نسوز به دست داشته باشید تا انگشتانتان آسیب نبیند.

مرحله دوم تعمیر کتری استیل سوراخ شده

در صورتی‌ که کتری شما لعابی نیست، پس‌ از ریختن اسید روی سطح می‌توانید سطح سمباده کشیده شده را با یک لایه اکسید بپوشانید. فقط توجه داشته باشید که باید این سطح با رزین مذاب شده پوشانده شود؛ زیرا در اثر اکسید شدن لحیم‌کاری دشوار خواهد شد.

مرحله سوم تعمیر کتری استیل سوراخ شده

در این مرحله لازم است به کمک حرارت دمای بخش سوراخ شده و اطراف آن را بالا ببرید. توجه کنید که این افزایش دما علاوه ‌بر قسمت سوراخ شده باید اطراف آن را نیز تحت پوشش قرار دهد تا دوباره منطقه‌ سوراخ شده به حالت قبل برنگردد.

مرحله چهارم تعمیر کتری استیل سوراخ شده

زمانی‌ که سطح کتری از نظر دمایی برای ذوب شدن لحیم آماده شد، می‌توانید لحیم‌کاری را در منطقه کناری سوراخ انجام دهید. ابتدا لحیم را در لبه‌های سوراخ قرار داده و سپس آن را به مرکز نزدیک کنید. این مراحل باید به‌ آرامی انجام شوند تا لحیم‌کاری در کل منطقه یکنواخت باشد.

مرحله پنجم تعمیر کتری استیل سوراخ شده

برای پوشاندن سوراخ‌هایی که روی سطح کتری بیشتر از نیم سانتی‌متر هستند، نیاز به یک صفحه مسی خواهید داشت. اگر بخواهید با لحیم‌کاری سوراخ‌های بزرگ را تعمیر کنید، ممکن است مجدداً سوراخ شود. به‌ همین خاطر توصیه می‌کنیم برای تعمیر این سوراخ‌ها از یک صفحه مسی استفاده کنید که ابعاد آن کمی بزرگ‌تر از سوراخ کتری باشد. سپس شما باید این صفحه را کاملاً سمباده کشی کنید و پس‌ از آن‌ که کاملاً صاف شد با مایع لحیم‌کاری پوشش دهید. حالا می‌توانید صفحه مسی را روی سوراخ متصل کنید.

تعمیر کف کتری سوراخ شده

< جهت خرید این محصول بر روی آن کلیک نمایید >

 مرحله نهایی تعمیر کتری استیل سوراخ شده

در مرحله نهایی نیز لحیم‌کاری شما به اتمام رسیده و باید صبر کنید تا دمای کتری و لحیم با دمای محیط یکسان شود و مجدداً سمباده کشی را انجام دهید. برای برطرف شدن تمام ناهمواری‌های این سطح باید سمباده کشی به‌ طور کامل انجام شود.

سخن آخر

بطور کلی تعمیر کتری استیل سوراخ شده کاری زمان بر و حرفه ای بوده که نیاز به دقت و حوصله بالایی دارد. در این مقاله از استیل قیطاسی به یکی از راه های تعمیر سوراخ کتری پرداختیم اما بهتر است قبل از خرید کتری به جنس کف آن دقت نموده و از کتری کف چدن استفاده نمایید تا از بروز اتفاقات اینچنینی جلوگیری نمایید.

همچنین شما میتوانید جهت سفارش محصولات و یا کسب اطلاعات بیشتر راجع به خرید کتری و قوری های موجود در سایت با کارشناسان ما در صنایع استیل قیطاسی تماس حاصل نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *