بلاگ

اشتباه نکنید! جوشاندن دوباره آب ممنوع!

نوشیدن چای در فرهنگ و زندگی ایرانیان بسیار ارزشمند است و به عنوان یک آیین قدیمی و مهم در بسیاری از مناطق کشور، به عنوان نمادی از سنت و فرهنگ ملی شناخته می‌شود. در فصول سرد سال، آرامش نوشیدن چای تقریباً در هر خانه‌ای از خانواده‌های ایرانی دیده می شود. همچنین، نوشیدن چای در برخی مجالس و مراسم ها از رسوم و آداب مرسوم است. فرهنگ چای خواری در ایران به دلیل متنوع بودن نوع و کیفیت چای آن مناطق، و نیز نحوه‌ی آماده‌سازی و برداشت چای در هر منطقه متفاوت است. در کل، نوشیدن چای با دوستان و خانواده همانند دعوت به صمیمیت و دوستی به شمار می‌رود.

برای تهیه یک چای خوش عطر و رنگ شما به آب جوشیده احتیاج دارید که بهتر است آن را هم با جوشاندن آب در کتری و قوری استیل به دست بیاورید. ما در این مقاله قصد داریم از مضرات دوباره جوشاندن آب در کتری برای شما صحبت کنیم .پس تا انتها همراه ما باشید .

در مورد مدت زمان نگهداری آب جوش باید بدانید که نمی توان مدت زیادی آن را نگه داشت و از آب جوشیده مانده استفاده کرد. همچنین مضرات جوشاندن دوباره آب جوشیده ممکن است از آب های لوله کشی در برخی شهر ها بدتر باشد.

جوشاندن مجدد آب ممنوع !

شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که بارها برای تهیه چای ، یا درست کردن شیر خشک نوزاد، آب سرد شده کتری را مجدداً جوشانده و مصرف کرده‌اید؛ اما باید به شما بگوییم : در آب چندبار جوشیده شده ،غلظت نیترات بیشتر می‌شود و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد.

بله درست متوجه شدید. جوشاندن دوباره آب کتری ضرر دارد. زمانی که آب جوش می‌آید، اکسیژن موجود در آن خارج می‌شود و یون‌های معدنی آن به طور کامل متلاشی می‌شوند. با جوشاندن مجدد، اکسیژن در آب مجدداً حل شده و کل روند از سر گرفته می‌شود. این کار باعث می‌شود که شدت اکسیداسیون آب و افزایش دادن فلزات موجود در آن افزایش یابد.پس بهتر است هر بار آب تازه را جوشانده و استفاده کرد.

به گفته یک متخصص تغذیه ، زمانی که نیترات در غلظت زیاد و به دفعات، در معرض حرارت بالا قرار ‌گیرد، ترکیبات آن کاملا تغییر یافته و به نیتروزامین تبدیل می‌ شود که می تواند سرطان زا باشد. افزون بر این، نیترات می تواند در روده به نیتریت تبدیل ‌شود و در خون با هموگلوبین ترکیب و توانایی انتقال اکسیژن خون به بافت های بدن بخصوص مغز را کاهش دهد.

مصرف آب دوباره جوشانده شده، چه مضراتی دارد؟

با غلیظ شدن مواد شیمیایی در آب دوبار جوشیده شده، احتمال به وجود آمدن مشکلات متفاوت برای بدن وجود دارد. به طور مثال آرسنیک موجود در آب باعث ایجاد حالت تهوع می شود. همچنین استفراغ، شکم درد و اسهال از دیگر عوارض مصرف آب آلوده به آرسنیک است.

مضرات استفاده از آب دوبار جوشیده شده تنها به این موارد منتهی نخواهد شد بلکه در دراز مدت باعث ایجاد سرطان خواهد شد.

نظر کارشناسان درباره جوشاندن دوباره آب

ویلیام گورمن، کارشناس انجمن چای و نوشیدنی‌های بریتانیا گفت جوشاندن آب بیش از یکبار برای سلامتی انسان خطرناک است. این کار باعث کاهش اکسیژن و نیتروژن در آب می‌شود. برای رفع چنین مشکلی برخی از کارشناسان پیشنهاد داده اند که قبل از دوباره جوشاندن آب در کتری یا سماور خود، مقداری آب تازه به آن اضافه کنید و سپس آب را بجوشانید .

تصورات اشتباه درباره جوشاندن آب تازه

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که آلاینده های شیمیایی موجود در آب، با جوشاندن یکباره از بین میروند یا نه. این باور غلط تا حدی میان مردم جا افتاده است که نه تنها آب شرب شهری، بلکه انواع آب معدنی را برای مصرف آب خنک ، می جوشانند.

بهتر است بدانید انواع آلاینده های شیمیایی اعم از فلزات سنگین (جیوه، سرب، آرسنیک و غیره) و دیگر آلاینده ها مانند نیترات با جوشاندن آب از بین نخواهند رفت. بسیاری از آلاینده های شیمیایی موجود در آب، دارای نقطه جوش بالای 100 درجه هستند. از این رو به سادگی می توان متوجه شد که با جوشیدن آب، این مواد از بین نخواهند رفت زیرا نقطه جوش آن ها بالاتر از نقطه جوش آب است. به صورت کلی توصیه می شود بعد از هربار جوشاندن آب در سماور و چای ساز، آب باقی مانده را دوباره استفاده نکنید.

نتیجه گیری

بهتر است کتری را به اندازه ای که نیاز دارید ازآب پر کنید و هر بار برای آماده کردن چای آب تازه درون کتری بریزیم و به محض جوش آمدن آب چای را دم کنیم . برای سلامت جسمی خود و خانواده ها بهتر است آب را برای چندین بار نجوشانید و هربار آب جوشیده و سرد شده کتری را خالی کنید . می توانید از این آب برای آبیاری گلدان ها و باغچه ها استفاده کنید تا از هدر رفت آب جلوگیری کنید .

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *