بلاگ

بهترین روش تشخیص اصل بودن کتری استیل

کتری استیل اصلی

چای در ایران به عنوان یکی از مهمترین نوشیدنی ها محسوب می شود. ایرانیان به صورت متوسط ۳ تا ۴ بار در روز چای می نوشند، هرچند ممکن است برای بعضی از افراد بیشتر باشد. نوشیدن چای برای ایرانی ها یک رسم و آدابی است که در تمامی قشرهای جامعه و بی تفاوت از سن و جنسیت برداشته می شود. نوشیدن چای در ایران نشان‌دهنده مهمان‌نوازی و مهمان‌پذیری است و قابلیت ایجاد صمیمیت و نزدیکی با دوستان و خانواده را دارد. همچنین، چای اگر کمرنگ باشد و به اندازه مصرف شود ، دارای خصوصیات درمانی متعدد است و مفید برای بهبود گوارش، کاهش بیماری های دستگاه تنفسی، افزایش سطح انرژی و بهبود حافظه است. در کل، نوشیدن چای برای ایرانیان یک تجربه اجتماعی، فرهنگی و سلامتی است. تهیه یک چای خوب نیازمند وجود یک کتری و قوری خوب و سالم می باشد . خرید کتری و قوری استیل یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه یک چای خوشرنگ و خوش طعم می باشد .

اول بیایید آشنایی مختصر و کوتاهی درباره‌ی فلز استیل ضد زنگ کسب کنیم. استیل چیست؟ فلز استیل از چه موادی ساخته شده است؟ چرا این فلز علاقه‌مندان و طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا به ویژه در زمینه‌ی تولید و فروش لوازم آشپزخانه دارد؟ چگونه می توانیم فلز استیل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

استیل چیست؟

استیل یکی از مواد فلزی است که با ترکیب آهن و کربن به دست می‌آید. با اضافه کردن عنصرهای دیگر نظیر کروم، نیکل و مولیبدن، شاخص‌های خاصی نظیر مقاومت در برابر زنگ زدگی، مقاومت در برابر خوردگی و ویژگی‌های ظاهری متنوع به آن اضافه می‌شود. هر چه میزان کروم بکار رفته در تولید این فلز بیشتر باشد، استیل مقاومت بیشتری در برابر فرسایش، زنگ زدگی و خوردگی هنگام مجاورت با اکسیژن از خود نشان می‌دهد . به دلیل ویژگی‌های قابل توجهش از جمله مقاومت بالا و ظاهری زیبا، در صنایع مختلفی از جمله ساخت لوازم خانگی ، صنعت ساختمان، صنایع هوافضا، صنایع خودروسازی و تولید ابزار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیل بسیار پرکاربرد بوده و به دلیل مقاومت بالایش در برابر خوردگی و سایر شرایط اطراف، در صنعت لوازم خانگی ، ساخت و ساز و همچنین صنعت خودرو و ساختمان سازی بسیار مورد استفاده است.

کتری استیل اصل

چرا در تولید ظروف آشپزخانه بیشتر از استیل استفاده می شود؟

استیل ضد زنگ به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی و آلودگی هایی که ممکن است در محیط آشپزخانه و در مجاورت مواد غذایی رخ دهد، در تولید ظروف بسیار محبوب است. علاوه بر این، استیل ضد زنگ قابلیت شستشوی آسان را دارد و باعث جلوگیری از جذب بو و طعم غذاها می شود. همچنین از لحاظ ظاهری استیل ضد زنگ بسیار زیباست و می تواند به صورت براق و درخشان به نمایش درآید. با توجه به این مزایا، استفاده از استیل ضد زنگ در تولید ظروف آشپزخانه، شامل کتری و قوری شیردار و لوله دار ، قاشق و چنگال ، تابه، قابلمه و غیره بسیار متداول و محبوب است.

کتری استیل یکی از محبوب‌ترین انواع کتری‌هاست که برای گرم کردن آب استفاده می‌شود. این نوع کتری از جنس استیل ساخته شده است که باعث ماندگاری و طول عمر بیشتر آن می‌شود. تمام قطعات کتری استیل، از جمله دستگیره، فنر و درب نیز با استفاده از استیل ساخته می‌شوند. کتری استیل قابلیت جذب حرارت بیشتری دارد تا آب سریعاً گرم شود. همچنین برخلاف کتری‌های برقی ، این نوع کتری بوی نامطبوعی به آب نمی‌دهد.

نکته‌ای که باید در خرید کتری استیل مراقبت کرد، کیفیت جوش‌های داخلی آن است. حضور جوش‌های شیمیایی و عدم توجه به کیفیت آن‌ها می‌تواند باعث رد شدن فلزات به آب شده و برای سلامت کاربر مشکل ساز شود.

متأسفانه بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان توانایی تشخیص ظروف و کتری و قوری استیل اصل از تقلبی را ندارند و این نا‌آگاهی موجب شده تا روز به روز ظروف استیل تقلبی زیادی در بازار توسط افراد سودجو عرضه شود. ما در این مقاله سعی کردیم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید یک ظرف استیل ضد زنگ اصل را از ظرف استیل تقلبی تشخیص دهید. پس با استیل قیطاسی همراه ما باشید.

تشخیص اصل بودن کتری استیل

برای تشخیص اصالت یک کتری و قوری لوله دار استیل یا شیردار استیل ، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

1- کیفیت مواد استفاده شده : کتری‌های اصلی از جنس استیل ضد زنگ با کیفیت بالا ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی نسبت به خوردگی، زنگ زدگی و خراش دارند.

2. بررسی ظاهر کتری

کتری‌های استیل اصل معمولاً دارای ظاهری یکنواخت و بدون نقص هستند. اگر کتری دارای لبه‌های ناهموار، موج‌دار یا زائده‌های فلزی باشد، احتمالاً تقلبی است. همچنین، کتری‌های استیل اصل معمولاً دارای وزن مناسبی هستند. اگر کتری بسیار سبک یا بسیار سنگین باشد، احتمالاً تقلبی است.

3. بررسی مشخصات کتری

کتری‌های استیل اصل معمولاً دارای مشخصات کاملی از جمله نام و نشان تولیدکننده، مدل، ظرفیت، و مواد سازنده هستند. این مشخصات معمولاً روی بدنه کتری یا در جعبه بسته‌بندی آن حک شده‌اند. اگر مشخصات کتری نامشخص یا ناقص باشد، احتمالاً تقلبی است.

4. بررسی قیمت کتری

کتری‌های استیل اصل معمولاً قیمت بالاتری نسبت به کتری‌های تقلبی دارند. اگر قیمت کتری بسیار پایین باشد، احتمالاً تقلبی است.

5- تشخیص اصل بودن استیل با آهن ربا : مصرف کنندگان نیاز دارند تا مطمئن باشند که محصولاتی که خریداری می‌کنند از جنس استیل اصل هستند و با کیفیت بالا تولید شده اند. تفاوت اصلی بین استیل و آهن ساده این است که استیل دارای حداقل ۱۰.۵ درصد کروم است، در حالی که آهن دارای نسبت کمتری از کروم است. کروم باعث ایجاد لایه ای محافظ بر روی سطح استیل می‌شود که در برابر زنگ زدگی مقاوم است. برای تشخیص اصل بودن استیل با آهن ربا می‌توانید از تست مغناطیسی استفاده کنید.

در بازار استیل های موجود به دلیل خاصیت جذب توسط آهن ربا، به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند. به این معنا که استیل هایی را که جذب آهن ربا می‌شوند را استیل بگیر و آن هایی را که جذب نمی‌شوند استیل نگیر می‌نامند.

وجود عنصر کروم و نیکل در استیل های ضد زنگ سری ۳۰۰ منجر به نگیر بودن آن‌ها شده است. همچنین استیل های سری ۴۰۰ به دلیل وجود تنها عنصر کروم توسط آهن ربا جذب می‌شوند. در هر دو نوع استیل بگیر و نگیر میزان آهن یکسان می باشد و هر دو در برابر زنگ زدگی مقاومند. تفکر میان مردم که اگر آهن ربا به استیل بچسبد نشانه آن است که میزان آهن موجود در استیل بیشتر بوده کاملاً غلط است و تفاوت در سایر عناصری می باشد که با آهن ترکیب شده است. بنابراین اگر استیل موردنظر ، آهن‌ربا را محکم نگه داشت به این معناست که قطعه استیل بگیر اصل است اما استیل‌های نگیر از کیفیت و دوام بالاتری برخوردارند.

شستن ظروف استیل

 

6- شستن بسیار راحت ظروف استیل : برای شستن ظروف استیل اصل ، با استفاده از دستمال یا اسفنج مرطوب، ظروف را با آب شسته و سپس مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید. بعد از شستن ظروف با مواد شوینده ، ظرف را با آب تمیز آبکشی کرده و سپس آنها را خشک کنید. همچنین ظروف استیل اصل با یک ابر و کمی مواد شوینده به طور کامل تمیز و شسته می شوند و نیازی به وارد کردن فشار و مواد زیاد برای پاک کردن مواد غذایی نیست.

7- تست استیل با هیدروکلریک اسید : تست استیل با هیدروکلریک اسید، یکی از روش‌های مورد استفاده در تشخیص فلزات است. در این روش، نمونه فلزی با اسید هیدروکلریک وارد تعامل می‌شود . در این فرآیند، ترکیبات فلزی حل شده و محلول به رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره تغییر می‌کند. این رنگ تیره نشان دهنده وجود فلز استیل در نمونه است. اگر نمونه بی کیفیت ، هیچ تغییر رنگی رخ نمی‌دهد. این تست به عنوان یکی از روش‌های تشخیص فلزات شایع است و در بسیاری از آزمایشگاه‌های شیمیایی، معدنی و صنعتی استفاده می‌شود.

در اینجا چند نکته دیگر برای تشخیص اصالت کتری استیل آورده شده است:

  • از خرید کتری از فروشندگان متفرقه یا غیر معتبر خودداری کنید.
  • قبل از خرید، کتری را از نزدیک بررسی کنید و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت امکان، کتری را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید که دارای ضمانت‌نامه باشد.

با رعایت این نکات می‌توانید از خرید کتری استیل تقلبی و آسیب‌رسان جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در حال حاضر ظروف استیل گوناگونی در بازار و فروشگاه‌های لوازم خانگی موجود است و هر کدام از این ظروف در تنوع بسیار زیادی تولید شده و به فروش می‌روند، اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان حوصله و توان تشخیص دادن ظروف اصل با تقلبی را ندارند. صنایع استیل قیطاسی به مدیریت امیر قیطاسی با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید محصولات استیل اصل از جمله ، سماورهای استیل ، کتری استیل ، قوری و محصولات استیل ، اولین تولیدکننده سماورهای استیلِ دسته های نسوز در کشور است که دارای بهترین خدمات پس از فروش می باشد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *