بلاگ

سالم ترین نوع کتری کدام است؟

انواع کتری

چای از زمان های خیلی قدیم نوشیدنی محبوبی بین ایرانیان بوده و هست .برای ما ایرانیان ، یکی از حیاتی ترین و اساسی ترین لوازمی که باید در آشپزخانه باشد کتری و قوری است . ما ایرانیان از دیرباز به نوشیدن چای عادت داشتیم و اگر صبح خود را با یک فنجان چای شروع نکنیم در طول روز احساس کمبود شدید می کنیم .

اهمیت داشتن یک کتری و قوری مناسب در هر خانه بسیار زیاد است و ما باید دقت کافی و لازم در خریدن کتری و قوری اعم از خرید کتری و قوری لوله دار یا شیردار ،به خرج دهیم.کتری و قوری ممکن است جنس ها ی متفاوتی داشته باشد. کتری و قوری آلومینیومی، پیرکس، لعابی و استیل از انواع جنس هایی هستند که در بازار موجود می باشد.

حال این سوال وجود دارد که کدام یک از این کتری ها ، سالم تر و بهتر است؟ و خرید کدام یک از این کتری و قوری ها برای ما مناسب است؟

محصولات استیل قیطاسی : کتری و قوری هرمی 5/5 لیتری کف چدن طلایی 

کتری استیل

دیگر محصولات استیل قیطاسی : کتری و قوری دماوند 7 لیتری کف ساده

به بهداشت کتری توجه کنید

از زمانی که سماور زغالی، نفتی، برقی و گازی جای خود را به کتری داده‌ است، چند سالی می‌گذرد و حالا در بازار به‌جز سماور تزئینی که با آب طلا روکش شده و معدودی سماور برقی و گازی، آنچه دیده می‌شود، انواع و اقسام کتری‌های بلند و کوتاه و پهن و شیر‌دار و دسته‌دار و سوت‌دار رو گازی است که با جنس‌های مختلف آلومینیوم، استیل و پیرکس یا در انواع لعابی به فروش می‌رسند.

اما همان‌طور که ظروف پخت و پز آلومینیومی تهدیدکننده سلامت افراد هستند، جوش آوردن آب در کتری یا قوری آلومینیومی هم می‌تواند با مهاجرت یون‌های آلومینیوم به آب، سبب انتقال آن به نوشیدنی و بروز بیماری شود و هر‌چه آب، بیشتر در این ظروف جوشیده شود، مقدار آلومینیوم وارد شده به آن بیشتر می‌شود‌.

شواهد حاکی است، آلومینیوم در درازمدت باعث بروز آلزایمر و بیماری‌هایی همچون زخم معده، خشکی دهان، یبوست، پوکی استخوان، کم‌خونی، تغییر رنگ زبان و بی‌تعادلی در راه رفتن می‌شود که البته این عوارض به‌طور قطع ثابت نشده است. همچنین استفاده از قوری‌های آلومینیومی برای تهیه دمنوش یا جوشانده گیاهان برگی شکل و ترش مزه، موجب خروج بیشتر آلومینیوم از ظرف و ورود آن به نوشیدنی می‌شود. متخصصان طب سنتی بر این باورند که استفاده طولانی‌مدت از کتری آلومینیومی می‌‎تواند در جذب روی و سلنیوم بدن اختلال ایجاد کند.

توصیه می‌شود اگر در این جنس کتری رسوب آب ایجاد شده، کنده نشود چون از ورود آلومینیوم به آب‌جوش جلوگیری می‌کند.

1. کتری استیل

به جرأت می توان گفت ظروف استیل از بی خطرترین و سالم ترین وسایل و ظروفی هستند که می توانید در آشپزخانه خود استفاده کنید. استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت و رطوبت از برجسته ترین ویژگی وسایل استیل از جمله کتری و قوری است. برای خرید کتری و قوری شیردار استیل حتما به سایت صنایع استیل قیطاسی سر بزنید.

استیل همان فولاد ضدزنگ است که از ترکیب آهن و فلزات دیگر همچون کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم ساخته می‌شود. کتری استیل در مقایسه با کتری آلومینیومی مقاوم‌تر و بهداشتی‌تر است، ولی کمی دیر جوش می‌آید، اما نکته مهم آن که در انواعی از ظروف و کتری‌های استیل غیراستاندارد که در بازار به‌وفور یافت می‌شود از سرب استفاده می‌شود که حتی در مقادیر کم سمیت بالا دارد و شناسایی آن توسط مصرف‌کننده غیر‌ممکن است.

شستشوی کتری و قوری استیل به راحتی و با یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی امکان پذیر است بدون آنکه نگران خراشیدگی و لکه برداشتن آن باشید. بهتر است هنگامی که کتری را روی حرارت قرار می دهید شعله را آنقدر زیاد نکنید که به دیواره های کتری برسد و رنگ و شکل براق آن را خراب کند.

کتری های استیل ضد زنگ نیز تمیز کردن آنها آسان است، که به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کند.

در اینجا چند مزیت دیگر استفاده از کتری استیل ضد زنگ وجود دارد:

  • توسط NSF تأیید شده است: NSF یک سازمان مستقل است که محصولات را برای ایمنی و بهداشت عمومی تأیید می کند.
  • بدون BPA: BPA یک ماده شیمیایی است که در برخی از پلاستیک ها یافت می شود و ممکن است برای سلامتی مضر باشد.
  • قابل بازیافت: استیل ضد زنگ یک ماده قابل بازیافت است، بنابراین می توانید در پایان عمر کتری خود را بازیافت کنید.

هنگام انتخاب کتری استیل ضد زنگ، به دنبال کتری ای باشید که از فولاد ضد زنگ 18/10 ساخته شده باشد. این نوع فولاد ضد زنگ حاوی 18 درصد کروم و 10 درصد نیکل است که آن را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می کند.

همچنین باید کتری را با ضخامت سنج انتخاب کنید. گیج ضخامت اندازه گیری ضخامت فلز است. هر چه عدد گیج کوچکتر باشد، فلز ضخیم تر خواهد بود. کتری با ضخامت 18/10 یا 18/8 برای مصارف خانگی مناسب است.

2.کتری لعابدار فلزی

روکش‌ لعابی معمولا روی کتری‌هایی از جنس آهن یا چدن کشیده می‌شود. کتری‌های لعابدار از نظر بهداشتی سالمند، البته تا زمانی که لعاب سطح آن آسیب ندیده باشد و بدون خط و خش باشد. لعاب از اکسید فلزاتی همچون سرب، مس، کادمیوم، آرسنیک و پیگمنت‌های رنگی شیمیایی تهیه می‌شود که در صورت ریختگی و ورود به بدن برای سلامت مضر است و از طرفی با ترک خوردگی لعاب، یون‌های فلز زیر آن در آب جوش حل و وارد بدن می‌‎شود.

کند ذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت‌های درازمدت از عوارض آن است. کتری پیرکس نیز از نظر بهداشتی سالم است و می‌توان از آن روی شعله ملایم گاز استفاده کرد اما بر اثر گرم و سرد شدن ناگهانی و شدید می‌شکند.

محصولات استیل قیطاسی : کتری قوری استکانی مدل 8002

کتری پیرکس

3. کتری پیرکس

بر اساس راهنمای خرید کتری و قوری ،خرید کتری و قوری پیرکس یک پیشنهاد خوب و عالی است.در این نوع ظروف چای به خوبی دم می کشد و شما می توانید قبل از ریختن چای رنگ آن را در داخل قوری مشاهده نمایید. از دیگر مزایای استفاده از کتری پیرکس رسوب ندادن مواد معدنی در داخل ظرف است.

حتما در سایر کتری لوله دار یا شیردار مشاهده کرده اید که بعد از هر بار جوشاندن آب رسوب داخل آن انباشته می شود و شستشوی آن کار راحتی نیست. در ظروف پیرکس این مشکل وجود نخواهد داشت.

مزایای این کتری عبارتند از :

مقاومت در برابر حرارت: کتری پیرکس می تواند در برابر دمای بالا مقاومت کند، بنابراین می توان از آن برای جوشاندن آب و سایر مایعات استفاده کرد.

مقاومت در برابر شوک حرارتی: کتری پیرکس می تواند تغییرات ناگهانی دما را بدون شکستن تحمل کند. این بدان معنی است که می توانید آن را از یخچال خارج کرده و مستقیماً روی اجاق گاز قرار دهید.

شفافیت: کتری پیرکس شفاف است، بنابراین می توانید ببینید که آب داخل آن چه زمانی به جوش می آید.

غیر سمی: کتری پیرکس از مواد غیر سمی ساخته شده است، بنابراین برای سلامتی شما مضر نیست.

تمیز کردن آسان: کتری پیرکس را می توان به راحتی با آب و صابون تمیز کرد.

قیمت مناسب: کتری پیرکس معمولاً مقرون به صرفه است.

نتیجه گیری

در این مقاله با سالم ترین نوع کتری آشنا شدیم . کتری های استیل ، پیرکس و لعابی جزء سالم ترین و بهداشتی ترین نوع کتری ها محسوب می شوند ولی باز هم باید در نگهداری این نوع کتری ها کوشا بود تا به سلامتی ما آسیبی وارد نشود ، همچنین در هنگام تهیه انواع کتری و قوری باید از فروشگاه معتبری خرید کرد تا از اصالت کالا و کیفیت آن مطمئن باشیم . صنایع استیل قیطاسی با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید سماورهای استیل، کتری ، قوری و محصولات استیل ، اولین تولیدکننده سماورهای استیلِ دسته های نسوز در کشور است.استفاده از جدیدترین دستگاه ها و تکنولوژی روز دنیا به همراه بهره گیری از مواد اولیه عالی این مجموعه را از سایر رقبای خود متمایز نموده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *