بلاگ

مزایا و معایب رسوب کتری چیست؟

مزایا و معایب رسوب کتری

تصور کنید صبح زود از خواب بیدار شده‌اید و تصمیم دارید روز خود را با انرژی آغاز کنید یک چای یا قهوه عالی دم کنید و لذت ببرید. چه چیزی بهتر از یک صبح عالی و سالم؟ ولی وقتی کتری را بر می‌دارید تا آب را جوش بیاورید متوجه می‌شوید داخل کتری رسوب بسته است، بعد از جوش آمدن آب ذرات معلق رسوب را می بینید، شاید اهمیتی ندهید و چای یا قهوه‌تان را دم کنید. ولی بعداً حتماً به میزان سلامت نوشیدنی خود فکر خواهید کرد.

وسیله‌ای مانند کتری استیل شیردار یا لوله دار در هر خانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از مدتی رسوباتی درون آن ته نشین می‌شوند. این رسوبات حاوی مواد آهکی هستند که تأثیرات زیادی روی آب خواهد داشت. مزایا و معایب مختلفی برای رسوب کتری وجود دارد، افرادی که قصد تمیز کردن این رسوبات از دیواره‌های کتری را دارند، می‌توانند از روش‌های مختلفی استفاده کنند.

صنایع استیل قیطاسی عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین انواع کتری و قوری 

رسوب کتری چیست؟

در هر کتری بعد از مدتی استفاده که آب را در آن می‌جوشانیم رسوباتی دیواره ظرف ته نشین می‌شوند که به رسوب کتری معروف هستند. این رسوبات معمولاً سفید هستند و در اثر باقی ماندن آب در کتری ته نشین شده و به دیواره‌های ظرف می‌چسبد. آب از املاح زیادی تشکیل شده است و املاحی که باعث ایجاد رسوب در کتری می‌شوند کلسیم و منیزیم هستند. به مرور زمان رسوبات روی هم انباشته می‌شوند و وزن زیادی را ایجاد می‌کند که می‌تواند طعم آب را نیز تغییر بدهد.

تقریباً تمام کتری‌ها به مرور زمان رسوباتی را به خود می‌گیرند که به دلیل خاصیت املاحی آب است. روش تشکیل رسوبات کتری به این صورت است که در زمان جوشیدن آب، املاح سخت مانند آب تبخیر نمی‌شوند و به علت سنگینی به ته ظرف و کناره‌ها ‌می‌روند. در طول زمان این رسوبات روی هم قرار می‌گیرند. هر چه مقدار املاح موجود در آب بیشتر باشد طبیعتا سرعت ایجاد رسوبات نیز بیشتر خواهد شد. یکی از راه‌هایی که مانع تشکیل این رسوبات در دیواره کتری می‌شود این است که کتری را به صورت منظم شستشو داده و خشک نمایید.

محصولات صنایع استیل قیطاسی : كتري اورست ۱۰ ليتري شيردار مات مدل۱۰۱۰

رسوب کتری چیست؟

كتري بيستون ۳.۵ ليتري شيردار براق مدل۴۰۰۱

مزایای رسوب کتری

از مزایای رسوب کتری می‌توان گفت که پزشکان به این نکته تأکید دارند که وجود رسوب در کتری می‌تواند برای بدن مفید باشد و املاح درون آن را از بین نبرید. دلیل مفید بودن رسوب کتری این است که املاح رسوب شده دارای میزان زیادی کلسیم هستند که یک عنصر مهم برای بدن به شمار می‌رود و برای استخوان‌ها بسیار مهم است. با جوش آمدن آب در کتری املاح نیز در آن حل می‌شوند و به همراه آب وارد بدن خواهند شد. افرادی که به این مواد معدنی نیاز دارند بدون در نظر گرفتن طعم آب باید از این نوع آب جوشیده در کتری دارای رسوب استفاده کنند.

مزایای رسوب کتری به طور خلاصه :

  • تأمین کلسیم و منیزیم: برخی افراد معتقدند که رسوب کتری منبعی از کلسیم و منیزیم است که می‌تواند برای بدن مفید باشد. با این حال، مقدار این مواد معدنی در رسوب کتری بسیار ناچیز است و نمی‌تواند به عنوان منبع قابل توجهی از آنها در نظر گرفته شود.
  • جلوگیری از خوردگی: رسوب کتری می‌تواند تا حدی از جداره کتری در برابر خوردگی محافظت کند.

معایب رسوب کتری

البته برخی پزشکان به مزایای رسوب کتری اعتقاد ندارند و در واقع بر این باورند که بدن با خوردن غذا‌های مختلف می‌تواند املاح مورد نیاز خود را تأمین کند و استفاده از این نوع آب باعث نامتعادل شدن املاح در بدن می‌شود. بیماری‌هایی که با آب سخت ایجاد می‌شود بسیار زیاد هستند که بیشترین تأثیر را روی کلیه می‌گذارد و باعث ایجاد سنگ کلیه و در موارد شدید‌تر نارسایی کلیه خواهد شد. دیگر عیب استفاده از کتری دارای رسوب این است که حجم زیادی از رسوب دیواره‌ها و کف ظرف را احاطه می‌کنند که باعث می‌شود گرما کمتر منتقل شده و مدت زمان جوشیدن آب بیشتر خواهد شد.

عیب دیگر رسوب در کتری این است که در طول زمان باعث خراب شدن دیواره‌های داخلی کتری خواهد شد. البته نیازی نیست که با کوچک‌ترین رسوب اقدام به استفاده از مواد رسوب بر کنید و حدود هر چند ماه یک بار این رسوبات را پاک‌سازی کنید کافی است. رسوبات در رنگ و بوی آب تأثیر دارند که در نتیجه هر نوع نوشیدنی که با این آب جوشیده تهیه کنید مزه متفاوتی خواهد داشت. رسوبات درون کتری باعث کدر شدن رنگ چای نیز خواهند شد که شفافیت خود را از دست می‌دهد.

معایب رسوب کتری به طور خلاصه :

  • تغییر طعم آب: رسوب کتری می‌تواند طعم آب را تغییر دهد و آن را ناخوشایند کند.
  • کاهش راندمان جوشیدن: رسوب کتری مانع از انتقال حرارت به آب می‌شود و در نتیجه راندمان جوشیدن را کاهش می‌دهد. این امر باعث افزایش مصرف انرژی و زمان جوش آمدن آب می‌شود.
  • ایجاد جرم و رسوب: رسوب کتری می‌تواند محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و جرم باشد. این امر می‌تواند سلامتی را به خطر اندازد.
  • آسیب به کتری: رسوب ضخیم می‌تواند به کتری آسیب برساند و عمر آن را کوتاه کند.

در نهایت، اینکه رسوب کتری مزایا دارد یا معایب، به نظر شخصی افراد بستگی دارد. برخی افراد معتقدند که رسوب کتری منبع تامین کلسیم و منیزیم بدن است و از این رو، آن را مفید می دانند. برخی دیگر معتقدند که رسوب کتری باعث تغییر طعم آب و کاهش انتقال حرارت می شود و از این رو، آن را مضر می دانند.

از جمله کتری های لوله دار صنایع استیل قیطاسی میتوان این محصولات را نام برد .

پیشنهاد ما به شما این است که بیش از اندازه روی رسوب کتری حساس نباشید، ولی وقتی رسوب در کتری کمی ضخیم شد اقدام به تمیز کردن کتری کنید، بهر حال هیچکس چای کدر و بد طعم دوست ندارد. با رسوب زدایی از کتری می‌توانید در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید. در هنگام تمیز کردن جداره کتری از رسوبات، مراقب باشید که به سطح کتری صدمه‌ای نزنید. روش‌های مختلفی برای رسوب زدایی از کتری‌ها وجود دارد که با کمی حوصله می‌توانید جداره داخلی کتری خود را دقیقا مثل روز اول تمیز و براق کنید.

پاک کردن رسوب کتری

 

روش های پاک کردن رسوب کتری

راه‌های زیادی برای از بین بردن رسوب کتری وجود دارد که شامل:

استفاده از محلول سرکه :

با استفاده از ترکیب آب و سرکه رسوبات را از بین ببرید. روش انجام این کار به این صورت خواهد بود که به مقدار مساوی آب و سرکه داخل کتری بریزید، اجازه بدهید کمی در کتری بماند و سپس آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا محلول در کتری شروع به جوشیدن کند و سپس کتری را خاموش نمایید تا محلول کاملاً خنک بشود. اگر تمام رسوبات پاک نشدن با اسکاج می‌توانید باقیمانده رسوبات را تمیز کنید و بعد از شست و شو حتماً کتری را خشک کنید. برای اینکه بوی سرکه از بین برود مقداری آب را در کتری جوش بیاورید.

شما عزیزان می توانید انواع کتری و قوری را از صنایع استیل قیطاسی با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه نمایید . از جمله :

استفاده از نوشابه :

راه حل دوم استفاده از نوشابه برای از بین بردن رسوبات است. نوشابه به دلیل میزان بالای گاز درون خود می‌تواند روی انواع رسوبات تأثیر بگذارد و باعث پاک‌سازی آن‌ها شود. برای استفاده از نوشابه ابتدا نصف بیشتری کتری را با نوشابه پر کنید و روی حرارت مستقیم قرار بدهید تا کاملاً جوش بیاید. بعد از اینکه جوش آمد آن را حرکت ندهید تا کاملاً حدود یک ساعت خنک شده و نوشابه اثر خود را روی رسوبات بگذارد. بعد از یک ساعت نوشابه درون کتری را خالی کنید که در این حالت رسوبات نیز از آن خارج خواهند شد. بعد از شستشو کتری کاملاً تمیزشده و مانند روز اول هیچ گونه رسوبی نخواهد داشت.

استفاده از جوش شیرین :

ماده دیگری که در تمیز کردن‌ کتری می‌توان از آن استفاده کرد جوش شیرین است که قدرت تمیزکنندگی بسیار بالایی دارد. برای این کار مقداری جوش شیرین را در آب کتری حل کنید، البته میزان آب باید خیلی بیشتر از جوش شیرین باشد. این کار را در چند مرحله باید تکرار کنید تا رسوبات به طور کامل ناپدید شوند. روش بعدی استفاده از سیب زمینی است که شاید تعجب کنید که سیب زمینی خاصیت اسیدی ندارد، اما توانایی از بین بردن رسوبات را خواهد داشت. برای استفاده از سیب زمینی باید آن را رنده کنید و به همراه آب روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و سپس در این حالت آب کتری را خالی کنید که رسوبات کاملاً پاک خواهد شد.

استفاده از رسوب زداهای تجاری:

رسوب زداهای تجاری نیز می توانند برای رسوب زدایی از کتری استفاده شوند. این محصولات به صورت مایع یا پودر در بازار موجود هستند. برای استفاده از این محصولات، دستورالعمل روی بسته بندی را به دقت دنبال کنید.

سخن پایانی

در نهایت، اینکه رسوب کتری مزایا دارد یا معایب، به نظر شخصی افراد بستگی دارد. برخی افراد معتقدند که مزایای رسوب کتری بیشتر از معایب آن است، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند کتری خود را به طور مرتب رسوب‌زدایی کنند. به این نکته توجه داشته باشید که وجود رسوب در کتری دارای مزایا و معایب مختلفی است که می‌تواند تأثیراتی روی آب و بدن داشته باشد و انتخاب اینکه رسوبات را پاک‌سازی کنید یا این کار را نکنید به تصمیم خودتان بستگی دارد. در صورتی که قصد تمیز کردن رسوبات را دارید توجه کنید که بعد از چندین سال احتمال پاکسازی کامل رسوبات خیلی کم است ولی در هر صورت بد نیست که مقاله 5 روش بی خطر برای جلوگیری از جرم گرفتن کتری را مطالعه بفرمایید.

نکاتی برای رسوب‌زدایی کتری:

  • برای رسوب‌زدایی کتری می‌توانید از روش‌های طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین یا لیمو استفاده کنید.
  • از رسوب‌زدایی‌های شیمیایی قوی که می‌توانند به کتری آسیب برسانند، استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از رسوب کتری، از آب تصفیه شده یا آب با املاح کم استفاده کنید.
  • کتری را به طور مرتب تمیز کنید.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *